LIMITACIÓ A 80 KM/H, UNA MESURA NECESSÀRIA




El Departament de Medi Ambient i Habitatge, va fer públic ahir el nou Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire, que contempla 73 mesures per aconseguir aquesta fita, relacionada directament amb el Decret 226/2006, de recuperació de la qualitat de l'aire en l'Àrea Metropolitana en els paràmetres que estableix la legislació comunitària, i que lliga també amb el compromis del Govern d'Entesa per complir el Protocol de Kyoto.


De les 73 mesures, la que més ha tingut ressó mediàtic, ha estat la de limitar la velocitat màxima a 80 km/h en tota l'àrea metropolitana de Barcelona i zones d'alta mobilitat per carretera properes a la ciutat. Des d'un punt de vista científic, la mesura està més que contrastada: un vehicle a 80 km/h té un consum (i per tant, emissions) molt menor que 120 km/h, ja que la relació entre velocitat i consum és exponencial, no aritmética, per les pròpies lleis de la fricció. A més, com ha recordat la PTP , una menor velocitat permet una millor gestió del trànsit de la via, reduint la possibilitat de colapses de les carreteres, a més d'afegir una grau de seguretat al trànsit.


En la bloquesfera hi ha opinió per a tots els gustos, inclús a la bloquesfera roja, verda i violeta, on hi han opinions favorables a la mesura, com la d'en Jordi Fornés, o crítiques amb la mesura, com la d'en David Montilla.


Personalment, crec que la mesura és encertada i necesària, i que necessitem uns anys per veure l'efectivitat real del canvi, ja que les qualitats de l'aire també depenen de factors naturals no sempre controlables o pautables (moviments anticiclònics, etc). En paral·lel, per fer encara més efectiu el canvi, hem de seguir reivindicant una xarxa de transport públic potent, especialment en forma de tren i metro, que faci que molta més gent deixi el cotxe a casa per moure's de manera diària.

4 comentaris:

David Montilla ha dit...

Sento disentir, però en aquest tema dubto que ens posem d'acord, a mi em toca molt a prop professionalment. Disenteixo clarament, i no li veig la justificació científica. No li veig, des d'el punt de vista que no farem res, si els vehicles es pasen hores i hores aturats, consumint alegrement. Si no arreglem la saturació de la xarxa viaria, això no serveix per res. I per arreglar la xarxa, calen altres polítiques abans que penalitzar als usuaris. Primer, un augment d'infraestructures, una millora del transport públic, un quart cinturó ferroviari, unes rodalies que funcionin, un quart cinturo viari... I llavors, penalitza als conductors, però primer has de possar les eines perquè la gent vulgui fer servir el transport públic.
I per cert, jo puc anar a 80km/h i amb el motor a moltes voltes i consumiré molt més, que a 100 km/h i el motor baix de voltes... Salut, company.

Jordi ha dit...

Crec que tornem a estar en propostes encertades tant mal explicades que es tornem en contra d'aquell que les tira endavant.

CoBeT ha dit...

Yo me alegro mucho de la medida, y a ver si tras los años de "neopujolismo", llegan de verdad otras formas de gobernar con propuestas de cambio como esta.

Sobre las propuestas hechas por David Montilla, me parecen muy adecuadas y totalmente necesarias, lo cual no quiere decir que esta sea mala. A 80 km/h se consume menos que a 120 km/h, haya o no tráfico, de hecho cuando hay tráfico y atascos es aún más beneficioso esta limitación de velocidad, pues modera los ciclos de aceleración/deceleración, donde se consume mucho combustible.


I per cert, jo puc anar a 80km/h i amb el motor a moltes voltes i consumiré molt més, que a 100 km/h i el motor baix de voltes... Salut, company.

Clar, y seguro que si vamos a 120 km/h en primera consumimos mucho, pero lo lógico es pensar que usaremos las marchas adecuadas en uno u otro caso, que al menos que lo haremos igual de mal, pero comparar un caso en positivo y el otro en negativo no tiene mucho sentido. En cualquier caso, a esas velocidades altas, el consumo crece mucho con la velocidad, pues la aerodinámica influye mucho.

Además, es una forma económicamente justa de penalizar el uso del coche, que por supuesto hay que complementar con un impulso fuerte a las infraestructuras ferroviarias.

Marc ha dit...

Que ho reduissin a 90km/h, ok, però a 80km/h? A 90 encara pots anar amb cinquena, però segons quins cotxes amb pocs cavalls en una pujada has de posar la quarta i, per tant, contamines més.
No ho veig lògic de cap manera. No s'aguanta per enlloc. Crec que és una mesura per tapar la gran contaminació de fàbriques i cimenteres.
D'altra banda, trobaria molt més lògic limitar la velocitat en funció de l'hora i del trànsit. Això estaria més d'acord amb el funcinament dels cotxe. Si us heu fixat, els fabricants de vehicles posen el seu consum òptim en 90 o 100km/h (vaja, quan es consumeix menys combustible), per tant, serà per algun motiu...